“Ik bouw echt een band op met de bewoners, dat is heel bijzonder”

Eigen draai

“We hebben binnen het COA een methode om onze lessen op te baseren. Daaromheen hebben we veel ruimte om een eigen draai te geven aan wat we doen. Zo begin ik altijd met “de vraag van de dag”. Gewoon om los te komen en een gesprek te starten. En ik eindig met een spel. Bewoners hebben vaak veel stress, dat merk ik ook tijdens de lessen. Ik vind het belangrijk dat ze ook ontspannen. Het spel zorgt ervoor dat we samen lachen. Ik hoop dat ze voor de rest van de dag een fijn gevoel hieraan overhouden.”

Handen en voeten

“Ik geef nu les aan twee klassen met allebei een ander taalniveau. Sommige cursisten zijn taalvaardig, hebben in hun land van herkomst een opleiding gevolgd en spreken goed Engels. Dan gaat de communicatie redelijk goed. Maar er zijn ook bewoners die analfabeet zijn. Dan moeten we echt communiceren met handen en voeten. Ik wijs veel aan, gebruik plaatjes tijdens mijn lessen en beeld ook veel uit met mijn mimiek. Samen komen we er altijd uit!”

Fouten maken

“Bewoners die al behoorlijk taalvaardig zijn, spreken meestal het minst Nederlands. Dat komt omdat ze vaak perfectionistisch zijn en weinig fouten durven te maken. Ze schakelen liever over naar Engels. Maar wanneer bewoners voor het eerst een nieuwe taal leren, proberen ze zich juist te redden met woorden die ze al kennen. Ik wil laten zien dat ik weet dat het moeilijk is en dat het niet erg is om fouten te maken. Ik leer bijvoorbeeld ook woorden van hen in een taal die voor míj nieuw is. Ik maak dan natuurlijk ook fouten en daar kunnen we dan samen om lachen.”

Lach en een traan

“Als NT2-docent zie ik bewoners een paar keer per week en brengen we relatief veel tijd door. Daardoor bouwen we ook echt een band op en leer ik bewoners goed kennen. Ze vinden het leuk om samen te praten en de taal te leren, maar daarnaast ben ik soms ook een luisterend oor en delen ze soms heftige verhalen. Het is een band met een lach en een traan. Dat maakt dit werk echt bijzonder.”

Is het werk van NT2-docent iets voor jou?

Maak werk van jouw toekomst én die van een ander.

NT2-docent

Als docent Nederlands als tweede taal (NT2-docent) bij het COA werk je in een azc om bewoners op weg te helpen met de Nederlandse taal. Zo bereid je de asielzoekers met een verblijfsvergunning voor op hun toekomst in Nederland. Je kijkt waar jouw klassen behoefte aan hebben, maakt passende lesprogramma’s voor verschillende niveaus en gaat samen met de cursisten aan de slag. Iets voor jou? Kom dan werken bij het COA! Voor jouw toekomst, en die van een ander.

“Ik heb veel contact met de bewoners en ben meer dan een docent. Dat maakt mijn werk heel waardevol”

Martijn, NT2-docent Lees meer >

Vacatures

Maak werk van jouw toekomst én die van een ander.