In 2009 werkt Pieter Deinum nog bij de DSB-bank, waar hij zich van telefonische helpdesk-medewerker opwerkt tot afdelingschef. “Uiteindelijk was ik directieassistent voor de binnen- en buitendienst.” Maar de bank gaat failliet. Via zijn zus die in azc Dronten werkt, hoort Pieter dat er collega’s worden gezocht in azc Luttelgeest. Pieter solliciteert maar wordt helaas afgewezen. “Wel kon ik via een uitzendbureau aan de slag als programmabegeleider bij het COA. Ik voelde me meteen als een vis in het water. Wat een vrijheid! Ik kon binnen de kaders van het COA alles oppakken wat ik wilde, kreeg trainingen en kon me verder ontwikkelen.” Na een jaar begint hij in de nieuwe functie van senior medewerker ondersteuner (SMO) in Luttelgeest, als ondersteuning van de locatiemanager. “Voor mij een hele stap, want ik ben wel directieassistent geweest, maar heb geen papieren. Van de 13 sollicitanten had ik ook nog de minste ervaring. Maar ik werd aangenomen en kreeg toen ook een COA-contract."
Pionieren
Pieter werkt 4 jaar als SMO’er bij het COA. Na de benodigde assessments wordt Pieter in mei 2015 adjunct- locatiemanager Luttelgeest, met de bijbehorende bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Hij volgt de opleiding Leidinggeven Zorg en Welzijn om door te groeien naar de functie van locatiemanager. In 2019 rond hij de opleiding succesvol af. “De zon scheen toen ik mijn cijfers binnenkreeg, mijn hart klopte als een dolle, maar ik had het gehaald!” Na de opleiding werkt hij een half jaar in Dronten als plaatsvervangend locatiemanager. In Huizen zet hij daarna een COA-team op voor de noodopvang op een schip. De burgemeester zei: ‘Als dit is hoe het gaat, dan staan we ook open voor een vast azc.'
"Ik kon binnen de kaders van het COA alles oppakken wat ik wilde, kreeg trainingen en kon me verder ontwikkelen.”
Van corona naar noodopvang
Tijdens de coronapandemie zit Pieter in het Corona Coördinatieteam, weer een nieuwe ervaring.” Na de coronapandemie begon de opvang in hotels in Hoofddorp en Nieuw-Vennep en op andere noodopvanglocaties. Pieter werd gevraagd om als adjunct-locatiemanager het azc in Dronten samen op te zetten. Pieter: “Je bent dan het gezicht en de spreekbuis van het COA voor de buitenwereld. Daar merkte ik ook hoe gecompliceerd ons werk eigenlijk is. Wat voor ons vanzelfsprekend is, bleek voor gemeenten heel complex.”
Zeeschip Galaxy
In 2022 springt Pieter in een nieuw avontuur: het opzetten van de noodopvang op het zeeschip Galaxy in de Amsterdamse haven, waar 1.000 asielzoekers opgevangen worden. “Ik had al ervaring met de asielopvang in een schip in Huizen. Hierdoor wist ik wat de valkuilen waren, wat er mis kan gaan en wat er beter kan. Maar dit was wel maatje XXL.” Tussendoor is hij ook nog betrokken bij de crisisnoodopvang in Almere. “Ik draaide weken van meer dan zestig uur en was moe, maar kreeg er ook superveel energie van. Met een team van 34 mensen, waarvan 32 onervaren, hebben we op de Galaxy iets geweldigs neergezet. Soms had ik het gevoel dat ik te veel bezig was met omwonenden en de gemeente, maar het team gaf terug: ‘Je bent er als het nodig is’. En ik had gelukkig twee super mensen naast me op de locatie.” Na deze ervaring weet Pieter het zeker: hij wil locatiemanager worden. Maar dan wordt hij gevraagd als projectmanager crisisnoodopvang voor de regio Midden Noord en gaat hij eerst daar weer vol gas tegenaan om zich verder te ontwikkelen.
We moeten het samen doen
Dertien jaar werkt hij nu bij het COA. “En nog steeds leer ik nieuwe dingen en maak kennis met andere takken van sport. Ik werk andere projectmanagers in die van buiten het COA komen. Bij de crisisnoodopvang zijn de veiligheidsregio en gemeente gekoppeld aan een locatie. Voor een beter overzicht werk ik aan een document met alle standaard zaken waar zij mee aan de slag kunnen. In deze functie heb ik veel contacten met gemeenten en veiligheidsregio’s, maar ook met de COA-afdelingen Vastgoed & Facilitair en Bewonerslogistiek. Daardoor heb ik een veel beter beeld gekregen van wat die afdelingen doen en zie hoe wel elkaar keihard nodig hebben. We moeten het echt samen doen.”
Verbinden en vertrouwen geven
“Ik vind het fijn om te verbinden en vertrouwen te geven. Zoals ik dat zelf ook altijd heb gekregen. Ik had altijd iemand op om terug te vallen. Je doet het nooit voor iedereen goed, maar we doen het samen, als team en met de bewoners. Onderzoeken naar wat je kan doen voor de bewoners voelt niet altijd als werk. Ik ervaar nog steeds een gevoel van vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat is goud. Van bonussen verdienen bij de bank ging ik naar scoren voor bewoners. Ik heb een fantastische baan,” zegt Pieter.
Droom waarmaken
En hoe zit het met zijn droom om locatiemanager te worden Luttelgeest? “Luttelgeest voelt nog steeds als ‘mijn’ locatie. Ik ben er begonnen, een paar keer teruggekomen en weer weggegaan. Op de locatie, maar ook voor de ondernemers en de gemeenteraad ben ik een bekend gezicht – ik kom ook uit de buurt. De huidige locatiemanager loopt tegen zijn pensioen. Ze willen me graag aan het roer, maar natuurlijk moet wel de procedure worden gevolgd. Er ligt inmiddels een verzoek bij de regiomanager”, lacht hij.
Na dit interview, in juni 2023, maakt Pieter bekend dat hij de functie als locatiemanager bij 'zijn' Luttelgeest heeft gekregen.