Buurtservice doet allerlei klussen in en om het huis bij mensen die dat zelf niet kunnen, het geld er niet voor hebben of geen sociaal netwerk hebben met mensen die een klusje voor ze kunnen doen. Stephan: "Bij klusjes moet je denken aan dingen als gordijnrails ophangen, kasten in elkaar zetten en tuinonderhoud. Bij Buurtservice werken statushouders in werkervaringstrajecten en vrijwilligers, onder wie asielzoekers. Buurtservice wil er zijn voor iedereen, daarom was het voor ons logisch om deze samenwerking aan te gaan."

Hoe zijn jullie met bewoners in contact gekomen?
"Perspectief Zutphen is onderdeel van #meedoen, een landelijk project van het COA, waarbij asielzoekers kunnen werken als vrijwilliger. Zo kwam ik op het idee om hen te vragen voor Buurtservice. We hebben een soort vacature opgehangen in het azc en daar reageerden verschillende mensen op. Sommigen hebben vanwege hun achtergrond affiniteit met klussen, voor anderen is het iets heel nieuws. Maar voor allen geldt dat ze lekker bezig willen zijn, even weg van het drukke azc. Ook willen ze kennismaken met de Nederlandse maatschappij. Bovendien bieden wij de deelnemers één dag per week Nederlandse les, wat mensen ook motiveert."

  • Twee mannen van ed Buurtservice brengen rol tapijt binnen in een woning
    Vrijwilligers aan het werk voor de Buurtservice © COA

Dit project loopt nu 4 jaar. Hoe gaat het?
"Heel goed. Onze vrijwilligers uit het azc zijn heel vriendelijke mensen die erg hun best doen. Bijna allemaal vinden ze het een fijne werkplek. Ik zie altijd een duidelijke verandering bij hen ontstaan. Je merkt na een tijdje dat ze steeds meer plezier erin krijgen, meer contact hebben met anderen, de Nederlandse taal beter begrijpen. Andersom werkt dat natuurlijk net zo. Mijn Spaans is er stukken op vooruit gegaan!"

En wat vinden de Zutphenaren ervan?
"Onze klanten zijn heel tevreden, al vinden sommigen de taalbarrière soms wat lastig. We proberen altijd één persoon mee te sturen die een beetje Nederlands spreekt, of Engels. Maar als ze er niet uitkomen, kan onze voorman of trajectbegeleider komen assisteren."

Zijn er ook dingen die minder soepel lopen?
"Behalve dus de al genoemde taalbarrière, hebben we soms problemen met het stipt nakomen van afspraken en het op tijd afmelden. Wij Nederlanders zijn erg van de klok, waar dat in andere culturen soms anders is. Tussen de verschillende groepen bewoners is er eigenlijk nooit gedoe. Wat helpt is dat ze met elkaar Nederlands proberen te spreken."

Zou je andere organisaties ook willen aanraden om bewoners vrijwilligerswerk te bieden?
"Ja, absoluut. Ik weet uit ervaring dat het keiharde werkers zijn en er zitten heel gedreven, getalenteerde mensen tussen, die voor iedere organisatie een verrijking kunnen zijn."

Bewoners van een azc werken in de moestuin
Bewoners van een azc werken in de moestuin

Stand van de Uitvoering 2024
Sinds 2023 biedt het COA jaarlijks de Stand van de Uitvoering aan de Tweede Kamer aan. Hierin staan de belangrijkste knelpunten uit de dagelijkse praktijk en de oplossingsrichtingen voor verbetering. Een van de knelpunten in 2024 is het gebrek aan werkmogelijkheden voor asielzoekers. Terwijl het bieden van werkmogelijkheden veel voordelen oplevert voor zowel asielzoekers, de opvang als de samenleving. Daarom streeft het COA ernaar dat in 2026 een groot deel van de asielzoekers een betaalde baan heeft.