“Ik volg de mbo-opleiding Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener en heb een beetje rondgekeken waar ik stage kon lopen. Het COA stond bovenaan mijn lijst, vooral door de sociale interactie die je hier hebt met de bewoners. Ik ben nu heel blij dat ik die keus heb gemaakt. In het begin was het even zoeken en snuffelen, maar na een paar weken was ik gewend en zat ik er goed in. Ik voer nu zelfstandig taken uit.”
Veel afwisseling
"Ik vind het fijn als ik een bewoner goed kan helpen, dat motiveert mij om het steeds een beetje beter te doen. Je krijgt hier met allerlei culturen te maken en er is veel afwisseling. En je zit hier ook niet de hele dag achter de computer. Dat is het leuke van dit werk. Je maakt veel mee. Zo is er vandaag op onze locatie een fietsenwerkplaats geopend, dat vond ik heel bijzonder. Hier kunnen de bewoners een goedkope fiets kopen en leren ze hoe je een fiets moet onderhouden. De fiets gebruiken ze bijvoorbeeld om boodschappen te doen.”
Fijne collega’s
“Ik werk in een prettig team met ervaren medewerkers waar ik veel van kan leren. We helpen de bewoners om mee te draaien in de maatschappij. Het hele team waarin ik werk, ondersteunt mij. Daar ben ik erg blij mee. Als stagiair bij het COA wordt je niet op de achtergrond geplaatst. Ze zien je hier echt als collega. Het team waardeert het bijvoorbeeld als je zelf met verbetervoorstellen komt. En mijn collega’s helpen mij ook bij het bedenken van leerzame doelen en deze uit te voeren als (examen)opdracht. Daarnaast biedt het COA allerlei trainingen waarin ik mezelf verder kan ontwikkelen. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd hoe ik kan omgaan met incidenten. Bij deze trainingen leer ik ook collega’s kennen die op andere locaties werken.”
Contact met de bewoners
“Als stagiair bij het COA moet je stevig in je schoenen staan en goed contact maken met de bewoners. Door contact te maken geef je een bewoner een goede indruk en kun je een band opbouwen. Dat is belangrijk om hem te kunnen begeleiden. Bij het COA ontwikkel ik verschillende vaardigheden. Ik leer zelfstandig te werken, initiatief te tonen en flexibel te zijn. Vanuit het teamoverleg krijg ik elke ochtend een aantal taken toegewezen, zoals het plaatsen van nieuwe instromers of het oplossen van een probleem tussen bewoners. Dan ga ik bijvoorbeeld langs bij die bewoners om even te praten over wat er is voorgevallen, en probeer ik samen tot een oplossing te komen. Ook werk ik vaak bij de informatiebalie. Daar beantwoord ik vragen van bewoners en voer ik administratieve taken uit. Hierdoor is geen dag hetzelfde.”
12-2019