Net als de gemeente Westerwolde vindt het COA het onwenselijk dat Ter Apel al geruime tijd te veel mensen moet opvangen. Dit heeft enorme impact op zowel bewoners, medewerkers als inwoners van de gemeente Westerwolde. De verwachting is dat een nieuwe dwangsom dit vraagstuk niet gaat oplossen. Zeker niet nu alle opvanglocaties overvol zitten en bovendien het aantal asielzoekers en statushouders in de asielopvang toeneemt.
De toename in de bezetting ligt niet alleen aan de instroom, maar komt ook doordat mensen gemiddeld langer in de opvang blijven. Zo vangt het COA inmiddels ruim 19.000 statushouders op; een groot gedeelte daarvan, zo’n 12.000, verblijft langer dan de afgesproken 3 maanden na het verkrijgen van de vergunning bij het COA. Zij moeten dus (te) lang in onze opvang wachten op huisvesting in een gemeente.
Ook duren asielprocedures vaak langer dan de wettelijke termijn van 6 maanden. Dit alles zorgt ervoor dat de druk op het COA ook de komende tijd hoog blijft.
Joeri Kapteijns, bestuurslid COA: "De uitspraak van de rechter doet voor ons gevoel geen recht aan het feit dat onze medewerkers dag in dag uit keihard werken en alles uit de kast halen om iedereen die daar recht op heeft een veilige plek te bieden."
Meetellen nachtopvang
Vanwege de te hoge bezetting in Ter Apel, worden de afgelopen periode in de nacht mensen ook opgevangen op andere locaties in de buurt van Ter Apel. Deze nachtopvang zorgt ervoor dat Ter Apel in de nacht ontlast wordt. Het COA telt altijd en overal het aantal beslapen bedden en ook bij de capaciteitsbehoefte wordt gekeken naar het aantal benodigde bedden. De reden daarvoor is dat - zeker in Ter Apel - er gedurende de dag voortdurend mensen binnenkomen en vertrekken. De rechter heeft bepaald dat ook de mensen die overdag aanwezig zijn, meetellen voor de 2.000. Hiermee wordt de opgave nog verder vergroot.
Ter Apel geleidelijk onder 2.000
Het COA wil zich aan de uitspraak van de rechter houden. Binnenkort openen enkele grote locaties, maar op de iets langere termijn verwachten wij nog altijd een fors plekkentekort. Daarom is de uitstroom van mensen die al gehoord hebben dat ze in Nederland mogen blijven (statushouders) van groot belang. Als het niet lukt de bezetting in Ter Apel onder de 2.000 te krijgen, moeten scherpere keuzes worden gemaakt die raken aan onze taak en opdracht.
Extra opvanglocaties
Het COA heeft structureel meer langdurige opvanglocaties nodig om op de langere termijn voldoende ruimte te hebben om asielzoekers een kwalitatief goede opvang en begeleiding te bieden. Het COA blijft hierover in gesprek met het Rijk en gemeenten en is ook van mening dat de Spreidingswet enorm kan helpen in de opgave om tot meer plekken te komen.
Joeri Kapteijns, bestuurslid COA: "We blijven ons inzetten voor het vinden van oplossingen, in nauw overleg met het ministerie, gemeenten en andere betrokken partijen, om de druk op Ter Apel te verlichten. Maar het succes van ons werk blijft mede afhankelijk van verschillende externe factoren. De Spreidingswet, een eerlijke verdeling van opvangplekken over de gemeenten, zal de opvangdruk bij Ter Apel en andere bestaande opvanglocaties verlagen. En daarnaast is het van belang dat statushouders na de afgesproken termijn van 14 weken uitstromen uit onze opvang."