Lokale samenwerking
Gemeente Amsterdam, het UWV en het COA vinden het belangrijk dat asielzoekers meer kunnen werken. Dat is goed om de taal en cultuur te leren, perspectief te krijgen en iets te doen aan de arbeidstekorten. Betaald werk gaat helaas nog niet vanzelf en daarom hebben deze drie partijen afgesproken samen op te trekken om hierin meer voor elkaar te krijgen. In de Amsterdamse pilot ‘Asielzoekers aan het Werk’ gaan de partijen leren hoe azc-bewoners het beste begeleid kunnen worden en wat de lokale werkgevers nodig hebben om asielzoekers in dienst te nemen en te houden.
De pilot duurt 2 jaar en wordt aan de hand van de praktijk steeds bijgesteld. De ambitie is om de helft van alle bewoners van azc-Willinklaan die een asielprocedure doorlopen, te koppelen aan werk of een participatieplek. Gemeente Amsterdam berekende eerder dat elke euro die geïnvesteerd wordt in de begeleiding van statushouders, een besparing van 1,40 tot 2,90 euro op bijvoorbeeld bijstandsuitkeringen en uitvoeringskosten oplevert. Daarnaast dragen werkende asielzoekers ook financieel bij hun asielopvang.
Helft van bewoners in 2026 aan het werk
Bestuurslid Joeri Kapteijns: “Het COA heeft de ambitie dat de helft van onze bewoners die kunnen werken en langer dan een jaar bij ons in de opvang zijn, betaald werk doet. Het is belangrijk dat zij tijdens het wachten in de asielprocedure snel actief zijn in de samenleving. Dat willen onze bewoners graag, dat is goed voor hen en helpt ook bij de tekorten op de arbeidsmarkt.”
Om dat voor elkaar te krijgen, werkt het COA intensief samen met landelijke en lokale partijen zoals gemeente Amsterdam, het UWV en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP). Het doel is gezamenlijk iets te doen aan bureaucratische belemmeringen, zoals het verkrijgen van bsn-nummers en een soepele verstrekking van tewerkstellingsvergunningen. Daarnaast is het belangrijk een gezamenlijke begeleidingsstructuur voor betaald werk op te zetten. Dit laatste wordt tijdens de pilot uitgetest, zodat alle partijen hiervan kunnen leren.