In quarantaine of isolatie

Het voormalige hotel biedt plaats aan maximaal 100 mensen, verdeeld over een quarantaine- en een isolatieafdeling. Joep geeft een virtuele rondleiding: “Eén gebouw hebben we op de begane grond ingericht met kantoren en opslag. De eerste tot en met de vierde verdieping, met elk acht kamers, zijn ingericht voor bewoners die in quarantaine moeten, omdat ze in de buurt geweest zijn van iemand die corona heeft. Van hen is nog niet zeker of ze besmet zijn. De kamers zijn geschikt voor een tot twee mensen en elke kamer heeft een eigen douche en wc, een koelkast, waterkoker, magnetron en tv. Ze kunnen daardoor de hele dag op hun kamer blijven, tot bekend is of ze wel of niet besmet zijn. Als we hen de maaltijden voor die dag brengen, maken we ook even contact.

Het andere gebouw is voor de mensen die in isolatie moeten, omdat ze positief getest zijn. Omdat we weten dat alle bewoners hier besmet zijn, kunnen mensen daar samen koffiedrinken of een spelletje doen. Maar ze mogen uiteraard niet het gebouw uit.”

  • Adjunct locatiemanager Joep Abbing in beschermende kleding
    Joep Abbing in uitwijklocatie Haren © COA

Beschermingsmiddelen

Hoe is het om te werken op zo’n uitwijklocatie? Joep: “De medewerkers zeggen: 'Hier is het in feite makkelijker, want je weet dat hier corona heerst. Op een andere plek kan het ook zo zijn, maar weet je het niet.' Zelf merkte ik in het begin dat ik nadacht over iedere stap die ik zette: wat is nu nodig en waarom? Stel, je krijgt een BHV-melding en je staat op de isolatie-afdeling, dan kan je niet zomaar naar de quarantaine-afdeling rennen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je ervoor moet zorgen dat er ook mensen met BHV-dienst op de quarantaine-afdeling staan.”

Hij vervolgt: “We hebben een kamer met persoonlijke beschermingsmiddelen: schort, medisch mondkapje, handschoenen en bril. Die gebruik je als je naar een bewoner gaat. En als je klaar bent, ga je naar een speciale ruimte waar je je uitkleedt en waar het afval op de juiste manier kan worden afgevoerd.”

Communicatie

Voor bewoners zijn er ‘harde’ en ‘zachte’ maatregelen. Joep: “De harde zijn bijvoorbeeld hekken, camera’s en huisregels. Onder de zachte maatregelen valt bijvoorbeeld WhatsApp-communicatie met bewoners. Omdat zij binnen moeten blijven, kunnen ze kleine boodschappen aan ons doorgeven via WhatsApp. Wij halen die en hangen ze aan de deur.”

Vliegende start

De locatie kon in oktober snel in gebruik worden genomen. Joep: “De regiomanager en de wethouder van Haren waren vanaf het begin nauw betrokken. Toen ik hier kwam was de stafmedewerker al bezig om allerlei zaken rond te krijgen: hekken, camera’s, de schoonmaak, BHV-plekken, het bestellen van goederen en het zorgen voor opslag.” Joep stond nog wel voor de vraag: wie gaan hier werken? “Gelukkig meldden zich al snel collega’s met ervaring op tijdelijke uitwijklocaties in Zoutkamp en Musselkanaal: woonbegeleiders, amv-begeleiders, een huismeester. En er zijn nieuwe mensen aangenomen. Daarnaast worden Trigion-beveiligers ingezet.”

Nauwe samenwerking GGD en GZA

Ook de GGD werd al vroeg betrokken bij de opzet van deze locatie. “De GGD bepaalt of iemand in isolatie of in quarantaine wordt geplaatst en voor hoe lang. Collega’s van de GZA (GezondheidsZorg Asielzoekers) verzorgen het hele medische deel. Zij maken bijvoorbeeld dagelijks een ronde langs iedereen in isolatie en koppelen terug of iemand bijvoorbeeld thuiszorg nodig heeft. Ze hebben hier op de gang een kamer, waardoor de lijnen kort zijn. Samen kunnen we steeds beter voorsorteren op wat er kan gebeuren.”