Fors meer opvangplekken

Het jaarverslag benadrukt hoe het COA er, samen met diverse partners, aan gewerkt heeft om het aantal opvangplekken aanzienlijk uit te breiden. Dit was noodzakelijk om de groei van het aantal bewoners het hoofd te bieden. Deze groei kwam niet door een stijging van nieuwe asielaanvragen, het aantal nieuwe asielaanvragen was immers nagenoeg gelijk aan vorig jaar, maar door de woningnood. Het aantal statushouders in de asielopvang die in afwachting waren van een woning nam toe; eind 2023 verbleven er 16.000 in onze opvanglocaties. Daarnaast duurden asielprocedures bij de IND langer dan de hiervoor vastgestelde termijn.

Noodopvang verhoogt kosten

Door het tekort aan opvangplekken was het COA genoodzaakt om noodopvanglocaties te realiseren, die aanzienlijk duurder zijn in realisatie. Dit heeft gezorgd voor een stijging van de kosten in de asielopvang. De snelheid waarmee de noodopvanglocaties moesten worden gerealiseerd, betekende dat niet in alle gevallen de volledige aanbestedingsprocedure doorlopen kon worden.

Aandacht voor veiligheid en integratie

Naast de uitbreiding van de opvangcapaciteit heeft het COA ook aandacht besteed aan de veiligheid in en om azc’s. Dit heeft geresulteerd in een aanpak voor een veiligere leefomgeving. Het COA zet zich ook in voor de bevordering van de integratie en het welzijn van mensen in de asielopvang. Door intensieve begeleiding en ondersteuning wordt er gezorgd voor een betere voorbereiding op een toekomst in Nederland of elders. In 2023 is het aantal meedoenbalies, waar asielzoekers gekoppeld worden aan werkgevers of vrijwilligerswerk, in de azc’s uitgebreid.

Nieuw personeel

Ook is ingezet op de werving van nieuw personeel. Om de toenemende taken en verantwoordelijkheden te kunnen dragen, heeft het COA fors geïnvesteerd in het aantrekken en trainen van nieuw personeel. Dit heeft geleid tot een sterkere en veerkrachtige organisatie die beter in staat is om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te bieden.

Van tijdelijk naar stabiel

In 2023 heeft het COA veel energie gestoken in de voorbereiding en het voor elkaar krijgen van de Spreidingswet die op 1 februari 2024 in werking is getreden. Die wet moet zorgen voor meer structurele opvanglocaties en een betere verdeling van de opvangplekken in Nederland. Het is belangrijk dat er stabiliteit en rust komt. Voor onze bewoners, onze medewerkers en gemeenten. Bij stabiele opvang hoort ook voldoende mogelijkheden om de taal te leren, te werken en vrijwilligerswerk te doen. Het arbeidspotentieel van onze bewoners kan beter benut worden en draagt bij aan het tegenaan van tekorten op de arbeidsmarkt. Voor onze bewoners is dit van groot belang.