Waarover kan ik een klacht indienen?

Je kunt over verschillende onderwerpen een klacht doorgeven. Bijvoorbeeld over:

  • de hulp die een COA-medewerker geeft
  • de mogelijkheden op een locatie
  • gevoelens van onveiligheid op de locatie

Heb je een klacht over een andere bewoner? Neem dan contact op met een medewerker van het COA bij jouw azc.

Ook voor klachten over koppeling aan een gemeente, overplaatsing of maatregelen (zoals de onthouding van weekgeld) geldt een andere procedure. Vraag hierna bij een medewerker van het COA.

Hoe geef ik een klacht door?

Bespreek je klacht eerst met een medewerker van het COA. Misschien kan die je direct helpen.

Helpt dat niet? Op sommige locaties van het COA is er een speciaal klachtenformulier dat je kunt invullen. Vraag dit na bij de Infobalie. Of gebruik het formulier onderaan deze pagina.

Je kunt je klacht ook schrijven in een brief of e-mail. Dat kan in het Nederlands of in het Engels. Je kunt vragen aan je advocaat of een medewerker van VluchtelingenWerk om je daarbij te helpen.

De brief lever je in bij de locatiemanager of bij de afdeling Juridische zaken van het COA.
Stuur je brief naar dit adres:

COA
T.a.v. team Juridische zaken
Postbus 30203
2500 GE Den Haag


Of e-mail naar:
klachten@coa.nl

De adresgegevens van een locatie staan op de betreffende locatiepagina.

Wanneer krijg ik antwoord op mijn klacht?

Meestal krijg je binnen 6 weken een antwoord op je klacht. Soms is er meer tijd nodig voor een antwoord. Dan duurt het maximaal 10 weken voordat je antwoord krijgt.

Wat moet ik doen als ik nog niet tevreden ben?

Ben je niet tevreden met het antwoord van het COA op je klacht? Laat dit dan weten bij klachten@coa.nl. Je kunt dit ook melden aan de Nationale Ombudsman. Dat is een organisatie die je helpt als je problemen hebt met de overheid. Dit moet binnen een jaar nadat je van het COA antwoord kreeg op je klacht.

Andere talen

Op MyCOA, onze website voor bewoners, bieden we deze informatie aan in 10 talen.