Meer weten? Neem contact op!

Bel ons op 088 - 715 70 00, mail ons via info@coa.nl, of bel de COA-locatie in uw omgeving.

Wie mogen bij mijn bedrijf werken?

  • Statushouders hebben al een verblijfsvergunning. Zij hebben dezelfde rechten als andere Nederlanders en mogen dus gewoon betaald werken.
  • Asielzoekers moeten aan een paar voorwaarden voldoen om betaald werk te mogen doen (zoals rechtmatig in Nederland zijn en minimaal 6 maanden in de asielprocedure zitten). In de Werkgeversgids leest u hierover meer. Wij checken voor u of een azc-bewoner aan deze twee voorwaarden voldoet.

Wat moet ik regelen?

  • Voor statushouders hoeft u niets bijzonders te regelen. Voor hen gelden dezelfde regels als voor Nederlandse werknemers.
  • Voor asielzoekers moet u een tewerkstellingsvergunning (TWV) aanvragen bij het UWV.

Welke ondersteuning biedt het COA?

  • We controleren of een azc-bewoner inderdaad mag werken.
  • We geven u inzicht in de kennis en ervaring van de bewoner. We bemiddelen zo nodig bij afspraken.
  • We begeleiden bewoners bij het solliciteren, zoals met het maken van een cv.
  • We kunnen met spoed een BSN aanvragen voor werkende azc-bewoners.
  • We werken samen met lokale en regionale partners om mensen te begeleiden naar werk.

Wat zijn de voordelen voor mij als werkgever?

  • Onze bewoners zijn vaak extra gemotiveerd om aan de slag te gaan omdat zij alvast aan hun nieuwe bestaan willen bouwen.
  • Met het in dienst nemen van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, toon je als onderneming je maatschappelijke betrokkenheid.
  • Misschien heeft u recht op fiscale, gemeentelijke of subsidieregelingen. Dit vind u in bijlage 3 van de SER-brochure ‘Statushouders en werk’.

Daar komen we wel uit! Met wie kan ik om tafel?

Met ons! Bel ons op 088 - 715 70 00, mail ons via info@coa.nl, of bel de COA-locatie in uw omgeving. Ook als u geen betaald werk heeft, maar onze bewoners wel vrijwilligerswerk, een werkervaringsplek of een stage kunt aanbieden, denken we graag met uw mee!

Tips